5 viktiga faktorer för en online-butik

5 viktiga faktorer för en online-butik

5 viktiga faktorer för en online-butik

Online-handeln fortsätter konkurrera mot traditionella butiker. Idag står online-shopping för ungefär hälften av globala inköp och prognoser förutspår att det bara kommer fortsätta växa. Nu gäller det för tekniken och tillgängligheten att matcha moderna konsumenters förväntningar på smidiga användarupplevelser. Vi har försökt identifiera de 5 viktigaste faktorerna som gör en e-handel till en positiv användarupplevelse.

1. Mobilanpassning

Det kanske känns uppenbart men det är den enskilt viktigaste punkten på listan. Idag sker närmare 45% av onlineköp genom mobilen. Och undersökningar visar att de som genomför köp via datorn ofta redan har gjort research och fattat beslutet i mobilen/plattan. Det går helt enkelt inte att undvika att ha en mobilanpassad plattform och dålig mobilanpassning kan kosta butiker många förlorade köp.

2. Enkel navigation och sökning

Enligt statista.com så var den enskilt viktigaste faktorn för en användarvänlig e-handel en hemsida med tydlig navigation och ett bra sökfält. Möjligheten att hitta rätt produkter och produktinformation snabbt är något som besökare värderar högt. Är hemsidan svår att navigera blir kunder frustrerade och tenderar lämna hemsidan snabbt.

3. Inga dolda kostnader

Enligt Baymard Institute är dolda kostnader och merkostnader som tillkommer i kassan den största anledningen till att besökare lämnar varor i kundkorgen istället för att fullfölja planerat köp.

För att undvika ”shoppingcart abandonment” kan man bl.a.:

  • inkludera alla kostnaderna i produktpriserna
  • vara transparent med fraktkostnader (erbjuda gratis frakt om det är möjligt)
  • inte ha dolda tillägg som fakturaavgifter, paketeringspriser eller liknande som tillkommer efter inköpsbeslutet redan fattats.
  • fokusera på kommunikation och transparens – detta uppskattas av dagens onlinekonsumenter eftersom det finns så många skumma e-handlar.

4. Ratings och recensioner

Online-shopping används ofta som tidsfördriv och underhållning. Men det kan också kännas överväldigande, eftersom man kan hitta det mesta till salu på nätet. Precis som punkt 2 handlar ratings om att underlätta för konsumenten att hitta rätt produkt för deras behov. Dessutom väger andra konsumenters intryck mycket tyngre än säljande texter. Många konsumenter tittar enbart på recensioner för att bilda sig en uppfattning om produkten eller tjänsten de vill köpa. Därför är det som återförsäljare viktigt att bemöta negativ kritik och recensioner, vara ärlig och öppen för dialoger.

5. Enkel och trygg check-out

Teknikens snabba utveckling har gjort oss otåliga och en stor faktor för oavslutade onlineköp är överdrivet komplicerade betalningsprocesser. Att tvingas skaffa ett konto, eller fylla i för många uppgifter om sig själv var den andra största anledningen till varför besökare övergav sin kundvagn innan de hann betala enligt statista.com.

Betalningsprocessen bör också vara så streamlinad och inkluderande som möjligt. Visa, Mastercard, Klarna och Paypal är de vanligaste betalningslösningarna och en modern onlinekonsument förväntar sig att butiker accepterar alla eller de flesta av dessa.

Vill du veta mer?

Vill du ha mer information om saker som är viktiga att tänka på för att få en effektiv och engagerande e-handel som besökarna kan ha glädje av? Hör av dig till [email protected] så berättar vi mer!