Anpassa din marketing under Corona-tiden
Det har blivit tydligt att Corona-krisen är något vi kommer få leva med en tid framöver. Näringslivet känner redan av effekterna av pandemin och nu gäller det för företag att anpassa sig till den rådande situationen för att kunna nå sina konsumenter i karantän. Vi får försöka hitta möjligheterna och att se hur man som individ och företag kan bidra med positiv input under den här krisen. Jag har samlat 3 punkter som kan vara värda att ha med sig när man ritar upp sin marknadsföringsplan för 2021.
1. Flytta allt du kan online
Restriktioner innebär att det är svårare för människor att samlas fysiskt, delta i aktiviteter, gå ut och handla, osv. Därför föreslår vi att investera alla pengarna som skulle gått till konferenser, resor, företagsevent och liknande i företagets online-närvaro. Fokusera på sociala medier, din hemsida, webbinarer och online-presentationer eller varför inte utbildning och research.
I dagsläget finns det fler sätt att nå ut till kunder än någonsin förr, och statistisk sett rekordsurfar vi på mobilen och i datorn nu när vi sitter hemma. Flytta affärerna online 2021 och fokusera kraftigt på kommunikation online genom att bygga upp ditt brand och ge mervärde till dina konsumenten. Det är också ett perfekt tillfälle att arbeta på ditt brand – dela med dig av värdefull content, erbjud stöd och håll dig färsk i konsumenternas minne – när läget vänder så kommer du ha gjort ett värdefullt förarbete för att hamna top-of-mind.
2. Anpassa ditt erbjudande
Pandemin har både minskat handeln och förändrat köpbeteenden så nu gäller det att se över ditt erbjudande och hitta det som är relevant under den rådande situationen och fokusera på det.
Kan du på något sätt anpassa dina tjänster till sociala restriktioner och karantän? Passar någon av dina produkter extra väl för någon som sitter hemma och har tråkigt? Många företag har redan sadlat om med kontaktlösa hemleveranser och mys-paket för långa kvällar framför teven. Det gäller att betona de tjänster och produkter som passar konsumentens nya livsstil.
3. Erbjud stöd
Krisen drabbar oss alla och vi måste ta oss igenom den tillsammans – det kanske låter banalt, men det är fortfarande så verkligheten ser ut. Vi måste alla försöka stötta varandra mer än någonsin, och ett steg i det ledet är att stötta dina kunder så gott det går. Kan du förlänga en prenumeration eller förlänga tiden för öppet köp? Kanske skapa ett roligt erbjudande med rabatter eller en liten gåva. Skicka ut goodwill och få goodwill tillbaka.
4. Bonuspunkt: Håll ut!
Vi går igenom det här tillsammans och saker kommer bli normala igen. Kanske inte som de var innan, men ett nytt normalt. Vi måste alla hjälpa varandra igenom den här situationen. Om du vill ha hjälp med att anpassa din digitala kommunikation eller ha stöd och råd om hur digitala verktyg kan hjälpa din verksamhet igenom krisen – tveka inte att höra av dig till mig på [email protected]