5 enkla tips för att lyckas med företagets Facebooksida

5-enkla-tips-for-att-lyckas-med-foretagets-facebooksida

5 enkla tips för att lyckas med företagets Facebooksida

Idag är det inte längre bara mängden likes en företagssida har som mäter hur effektiv den är som marknadsföring. Med olika omstruktureringar och policyrevideringar från Facebook så kan dina inlägg och nyheter fortfarande försvinna i ”bruset”. Med ordet brus menas i detta fall helt enkelt att man lätt försvinner i mängden bland alla andra företag och konkurrenter. Det är därför avgörande för en verksamhets framgång på Facebook att vara aktiv, dela engagerande och intressant innehåll och visa intresse för sina kunder/följare.

Det finns en hel del statistik som är framtagen för att bevisa vikten av att ha en facebooksida för sitt företag. Till exempel har det visat sig att 66 % av Sveriges internetanvändare använder Facebook cirka 3 timmar per vecka. Det innebär att oavsett vilken målgrupp ditt företag har så finns den på Facebook varje vecka.

Vägarna till att lyckas är givetvis många men det finns en del konkreta tips och riktlinjer som är extra viktiga att följa för att skapa ett intresse runt just din sida.

Hur får jag fler likes till mitt företag på Facebook?

En av de viktigaste och främsta sakerna att tänka på är att skapa värde i de sakerna du publicerar.

Med uttrycket skapa värde menar vi helt enkelt att om det du publicerar inte är intressant eller relevant för dina följare så publicera inte det. Konkurrensen i dina följares flöden är oftast enormt stor. Försök att alltid ge dina följare det dem vill ha från dig, tänk på varför de gillar just din sida och bevisa att du har koll på vad de vill se från dig.

Här följer fem enkla tips som kan hjälpa dig nå ut till fler via din Facebooksida.

1. Hur aktiv ska jag vara på Facebook?

Publicera saker i rätt tid. Med det menar vi att man måste ha koll på när ens följare oftast är aktiva och mottagliga. En statusuppdatering försvinner ganska snabbt ifrån en användares flöde. Därför blir följderna att dina följare inte ser dig om du publicerar saker vid fel tidpunkt. Det finns ingen gyllene regel för när en inlägg får som bäst respons utan det varierar beroende på vilka ens följare är och vad för slags innehåll man publicerar. Bästa publiceringstiden är alltså något som man får experimentera sig fram till. Dock finns det generell statistik som visar att främst torsdagar men även fredagar är fördelaktiga tider när det kommer till Facebook.

2. Vilket är det bästa sättet att fånga mina följare?

Tänk på att erbjuda intressant innehåll. Var sparsam med direktreklam och erbjudande med ”säljande” innehåll, endast ca 10% av innehållet ett företag publicerar borde vara marknadsföring av egna tjänster, resten kan vara allt från intressanta länkar, till bilder, till längre artiklar – allt som är relevant för dina följare och din verksamhet. Det kan vara svårt att generera så mycket innehåll på egen hand – men bara lugn, det behövs inte. Istället kan mycket av innehållet som ett företag delar vara länkar, tips, foton och annat innehåll från andra företag, bloggare och nyhetssidor.

Var inte rädd för att använda dig av en mix av både text och bilder. Faktum är att bilder engagerar upp till 120 % mer än ett inlägg med bara text. Större bilder tenderar att öka engagemanget mer än mindre bilder. Kan du dessutom lyckas med att få ut ett budskap i din bild blir spridningen automatiskt ännu större.

3. Hur skapar jag engagemang via Facebook?

Engagera dina följare. Det finns många sätt att få dina följare att känna sig delaktiga i ditt företag och att uppmuntra till interaktion. Det första och mest beprövade sättet att skapa engagemang är att ställa frågor. Med det menas att få dina följare att vilja engagera sig och kommentera utifrån vad du publicerar genom att avsluta med en fråga som öppnar upp frö en diskussion. Om du nu

Var inte rädd för att publicera mer personligt innehåll – ”back-stage” bilder från ditt företag med hur ni arbetar, något roligt som en kollega gjort eller något branschspecifikt som kan vara roligt för följare som inte vet hur verksamheten fungerar att veta.

Andra effektiva sätt att engagera din följare kan vara:
Be dem delta i olika omröstningar
Ordna en tävling med ett roligt och intressant pris
Publicera bilder
Lyft fram kunder som är nöjda med dina produkter

Och glöm inte att hjälpa din Facebook få spridning genom att ha en länk från företagets hemsida och andra lämpliga platser.


4. Hur hanterar jag dialogen med mina följare?

Begreppet tvåvägskommunikation låter kanske lite mer invecklat än vad det egentligen är. Det handlar i korta drag om att du ska visa för dina följare att du ständigt är öppen för dialog med dem i alla lägen. Det är viktigt att du visar dig villig att svara på alla synpunkter som kommer in, oavsett om de är positiva eller negativa. Kommer du inte med något svar öppnar det för oändligt med spekulationer bland dina följare. Detta kan i sin tur skapa en våg av negativitet kring ditt företag.

Svara snabbt, trevligt och försök alltid att vara så hjälpsam som möjligt. Bli inte rädd för negativa kommentarer utan se det som en möjlighet att visa öppenhet och service. För en dialog med kunden och försök på trevligaste möjliga sätt lösa problemet.

Glöm inte svara på positiva kommentarer, frågor och annan kommunikation också såklart! Låt din Facebooksida bli ett naturligt sätt för dina kunder att höra av sig på.


5. Vad kostar marknadsföring på Facebook?

Detta är nog egentligen den största fördelen med att aktivera sitt företag i sociala medier. Det är helt gratis! All annan form av marknadsföring kostar idag relativt mycket för vad du får ut av det. Jämför man därtill med den exponering man får tillgång till på Facebook är det en ovärderlig marknadsföringskanal.

Det finns också möjlighet att köpa marknadsföring på Facebook, då betalar man per like och sätter en budget. Marknadsföringen stannar när budgeten är slut.

För att sammanfatta det vi har gått igenom i texten kan man säga följande om att lyckas med sin Facebooksida:

  1. Fokusera på engagemang och interaktion. Detta för att skapa en känsla av att fast att du inte har flest följare i världen så är de som följer dig väldigt delaktiga i din verksamhet.
  2. Gör inlägg med rätt frekvens. Det finns inga rätt eller fel i detta avseende eftersom det varierar beroende på till exempel vad du har för målgrupp med mera. Nyckeln är helt enkelt att prova sig fram. Det är dock viktigt att tänka på att uppdatera ganska regelbundet då dina inlägg lätt försvinner i dina följares flöden.
  3. Håll dina inlägg korta men informativa. Det är trots allt bara ett inlägg på Facebook och inte en bok du skriver. Gör innehållet enkelt att ta till sig för följarna. Använd till exempel ett par textrader ihop med en bild. Som vi nämnde tidigare så skapar bilder upp till 120 % mer engagemang än bara massa text.

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.