Så har film blivit det ultimata marknadsföringsverktyget

sa-har-film-blivit-det-ultimata-marknadsforingsverktyget

Så har film blivit det ultimata marknadsföringsverktyget

Sättet som vi kommunicerar med vår målgrupp är under ständig utveckling och särskilt idag uppstår det hela tiden nya kanaler som vi kan nå potentiella kunder genom. I den här artikeln vill vi förklara övergripande varför film på senaste tiden utvecklats till ett av de mest effektiva, snabba och billiga marknadsföringsverktyget.

I dagsläget är det viktigt att hålla sin kommunikation tillgänglig, personlig och öppen. Konventionell reklam kan ofta uppfattas som påträngande och falsk. Ett väldigt effektivt marknadsföringsverktyg som kan gör det enklare att förmedla ett budskap på ett personligt och sympatiskt sätt är just film.

Film är både personligt och snabbt. På bara någon minut kan en film förklara ett komplicerat koncept som skulle ta mycket längre tid att förklara i text – som inte alla orkar läsa. En film gör det också enklare att förmedla en känsla, att skapa ett ansikte utåt och att etablera en känsla av personlig kontakt med tittaren.

Inte längre på TV

Traditionellt associeras reklamfilmer med storsatsningar – att visa sin reklamfilm på TV är väldigt dyrt och inte alltid mödan värt. Väljer du att aktivt marknadsföra ditt klipp på internet istället för att bara låta det delas organiskt så betalar du endast för visningar där besökaren faktiskt ser hela klippet. Dessutom kan du enkelt styra vilken målgrupp du vill nå och behöver alltså inte betala för annonsering till grupper som inte är intresserade av ditt erbjudande.

En annan fördel är att digitala klipp också kan delas, spridas och skickas mellan tittare. Det blir en helt annan effekt än tv-reklam.

Hur påverkar film sökmotoroptimeringen?

Och då har vi fortfarande inte tittat på hur tacksamt film är ur ett sökmotorsoptimeringsperspektiv. Youtube har mer än en miljard registrerade användare. Dagligen visas 4 miljarder videor och Youtube har inte mindre än 800 miljoner unika besökare i månaden – det är alltså en otroligt stark kanal där nya tittare kan nås. Youtube tillhör ju dessutom som känt Google – sökmotorjätten.

För att få bra sökmotorresultat som företag är det just Google som behöver övertalas och det intressanta med just film på Youtube är att eftersom Youtube tillhör Google så premieras Youtubeinnehåll. Hemsidor med Youtubeklipp och filmer som laddats upp direkt på filmmotorn blir alltså boostade och får bättre sökmotorresultat endast genom att ha arbetat med film.

Hur använder man film för marknadsföring?

Det finns många olika typer av film som kan produceras beroende på syfte, budskap, stil och budget. Det kan vara allt från en informationsfilm om en ny produkt eller tjänst till en generell introduktion av företaget eller medarbetare, eller kanske en stämningsfull film som bara förmedlar känslan som verksamheten står för.

Filmen laddas sedan upp på Youtube och kan delas i sociala medier. Det går också att betala för marknadsföring i många olika kanaler – de starkaste är Facebook och Youtube.

Följ Nerds of Sweden för fler artiklar om digital marknadsföring, vi kommer att fördjupa oss ytterligare i film inom en snar framtid. Om du har några frågor eller funderingar kring film eller vill ha hjälp med att komma igång med egna filmer så hör gärna av dig till info@nerdsofsweden.leifsgard-interactive.com.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.