Sex enkla steg till att skriva bra content

sex-enkla-steg-till-att-skriva-bra-content

Sex enkla steg till att skriva bra content

Vad är content och varför behöver det vara bra?

Content är en term som det slängs runt med väldigt mycket på senaste tiden. Det betyder egentligen bara “innehåll” och används för att beskriva digitalt innehåll som ger dina besökare mervärde. Det är alltså oftast inte renodlade annonser utan snarare blogginlägg, publiceringar i sociala medier, informativa texter på en hemsida – eller något helt annat – bara det är av intresse och värde för den tänkta läsaren.

Varför behövs content?

Vi rör oss allt mer mot ett organiskt sätt att arbeta med marknadsföring online idag. Ett direktutskick till brevlådan eller en reklamannons i en tidning är ett begränsat och ofta väldigt kostsamt sätt att nå ut till potentiella kunder, dessutom glöms utskicket bort nästa dag när nästa nummer kommer.

Om du regelbundet jobbar med content behöver det inte kosta så mycket och det bygger dessutom en långsiktig och hållbar relation till dina nuvarande och potentiella kunder. Du förser dem med värdefull information och kuriosa, och ditt varumärke fastnar, dessutom med positiva associationer.

Men tänk på att ditt innehåll behöver vara välskrivet, engagerande och läsvärt, annars är det bortkastad tid och möda. Kom också ihåg att content är ett långsiktigt sätt att bygga relationer som kräver regelbundet underhåll – men det är det värt.

Här är sex enkla råd att följa för att skapa bättre content:

1. Arbeta med rubriken

Det är här du fångar din läsares intresse. Helst ska en rubrik vara både informativ och kittlande. Forskning visar att 80% läser en rubrik i ett flöde eller en tidning, men i snitt läser endast 20% vidare till själva innehållet – så din rubrik kan vara din enda möjlighet att göra ett intryck.

När du skapar en rubrik så är det ett löfte. Ett löfte om att detta innehåll kommer hjälpa läsaren utvecklas, eller förvåna, eller roa – bara det är något som är intressant och hjälpsamt för besökaren.

2. Arbeta med visuellt material som bilder/video

“En bild säger mer än 1000 ord” har sagts många gånger, men det gör det inte mindre sant. Oavsett vad ditt innehåll är så blir det mycket lättare att läsa och ta till sig om det finns en bild, en video eller något annat visuellt material. Dessutom ser det mer attraktivt ut i ett flöde och ökar chanserna för att en läsare ska hitta in till innehållet.

3. Skapa unikt innehåll – bättre SEO

Försök att hitta en unik vinkel, ny statistik eller något annat som gör att det innehåll du publicerar bidrar med något unikt.

Plagiera aldrig innehåll från andra och tänk på att Google prioriterar sidor med unikt innehåll när den indexerar hemsidor – de hamnar alltså högre upp i sökresultaten.

4. Erbjud relevant och intressant information

Vad tror du intresserar dina kunder? Tänk på att producera material som är relevant både för läsaren och för ditt företag. Det kan vara allt från en ingående artikel som beskriver viktiga arbetsprocesser till rolig statistik och information eller bara lite kuriosa. Bara det etablerar din verksamhet som en expert inom ditt område och är värdefullt för läsaren.

5. Håll det kortfattat

Det är både tidskrävande och ineffektivt att skriva milslånga inlägg. Sikta istället på att producera överskådligt, läsbart material oftare.

6. Uppdatera regelbundet

Sist men inte minst, detta är en väldigt viktig punkt när det kommer till content marketing. Metoden bygger just på att etablera en relation mellan kunder och varumärket. Om en verksamhet sporadiskt och sällan publicerar innehåll så får de inte många läsare/följare.

Dessutom så prioriterar Google i detta fallet en regelbundet uppdaterad sida framför en som uppdateras sällan.

Det är svårare än det verkarAtt producera bra innehåll är inte så lätt som det kan verka. Det kräver eftertanke, research och tid. Men det är ett kostnadseffektivt och långsiktigt sätt att nå ut till potentiella kunder och håller långsamt på att ersätta traditionell marknadsföring och förhoppningsvis kan dessa sex enkla tipsen hjälpa dig på vägen.

Om du vill veta mer om fördelarna med content marketing eller behöver hjälp med att skapa relationsbyggande content till ditt varumärke kan du höra av dig till info@nerdsofsweden.leifsgard-interactive.com

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.