9 begrepp inom digital marknadsföring du måste ha koll på

9-begrepp-inom-digital-marknadsforing-du-maste-ha-koll-pa

9 begrepp inom digital marknadsföring du måste ha koll på

9 begrepp inom digital marknadsföring du måste ha koll på under 2107

Offline Conversions: Med mätfunktioner för offlinekonvertering på Facebook kan du spåra när transaktioner sker i din fysiska butik och andra offlinekanaler (t.ex. beställningar som görs på telefon) när andra ser eller interagerar med din Facebook-annons.

ABM, account-based marketing: En typ av marknadsföring som fokuserar på en tydligt specificerad typ av användargrupp för att sedan skapa mer personliga budskap. ABM identifierar de specifika behov som din tilltänkta målgrupp har, och möjliggör mer relevant kommunikation mot just dessa.

VR, virtuell verklighet: VR-glasögonen som är årets julklapp, tyder på att VR kommer att bli ett ännu hetare samtalsämne under 2017. Fler kampanjer där företag tillgängliggör platser och upplevelser genom VR-teknik till den bredare massan kommer säkert att dyka upp under det kommande året.

AR, förstärkt verklighet: Digitala element läggs till i den verkliga världen runt omkring oss, som den teknik det populära spelet Pokémon GO bygger på! I takt med att AR blir vanligare spås nya annonsmöjligheter att dyka upp, som digital produktplacering i den fysiska världen.

Spelifiering: Spelifiering innebär att lägga till ett spelmoment i en tjänst eller kampanj för att skapa högre engagemang. Stora delar av befolkningen spelar idag spel tack vare mobiltelefonen, så som Angry Birds eller Candy Crush. Det innebär att de flesta även förstår spellogik, vilket öppnar upp för marknadsförare att lägga till olika spelmoment i sina budskap och kampanjer för att skapa engagerade användare som kommer tillbaka.

Native advertising: Många tror att native advertising är samma som content marketing men det stämmer inte. Native advertising är reklam som ser ut som en artikel. Ni har säkert sett det på tex Aftonbladet. Görs det på rätt sätt kan annonsen bli riktigt kraftig! SEB är ett av de företag som satsat stort på Native advertising.

DMP, data management plattform: Snabbt sammanfattat är det en mjukvara som suger upp och sorterar all information och spottar ut det på ett sätt som är användbart för marknadsförare, publicister och andra företag. I teorin kan DMP användas för att lagra och hantera alla former av information.

Programmatic advertising: Programmatic är ett sätt att köpa annonsering på och placera annonserna. Att programmera ett program att köpa och buda på annonsutrymme online åt dig istället för att du själv ska behöva göra det manuellt.

Marketing automation: Samlingsnamnet för den teknik som hjälper till att samla ihop information om dina kunder via webbplatsbesök, e-postadresser och sociala medier.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.