Här är 7 tips på sökhack som kan spara dig tid och öppna hittills okända funktioner från Google. Vi kände inte ens till hälften av dessa och kommer använda dem framöver.

Nu är hemsidan uppe och klar. Nu är det bara att slappna av och njuta av intäkterna – fast inte riktigt. Sökmotoroptimera måste man idag om man hoppas få in nya besökare och trafik till sin hemsida från Google. Eftersom Google redovisat att de bearbetar ca 40 000 sökningar per sekund så är det ju tråkigt att missa den delen.

Även kunder som känner till din verksamhet sedan tidigare kan försöka hitta dig genom Google, och då är det särskilt viktigt att du är bland de första resultaten.

Tyvärr finns det inga tydliga direktiv från Googles sida på hur en gör för att hamna högt i resultatlistan, men optimeringsexperter har ändå funnit olika metoder som tydligt fungerar.

Här kommer 5 snabba tips som du kan börja implementera på din sida redan idag, tänk på att det tar tid för ändringarna att registreras hos Google, och ännu längre tid att märka resultat, men ett långsiktigt arbete med SEO kommer att gynna din verksamhet!

  1. Analysera din verksamhet

Det kanske låter onödigt, ingen kan ju din verksamhet lika väl som du gör. Men när det kommer till SEO så är det viktigt att ta sig en rejäl funderare över vad det egentligen är du vill förmedla till dina besökare. Kolla runt på konkurrenternas hemsidor, och fundera på vilka sökningar du vill att din hemsida ska svara på.

  1. Välj ut sökord

Vad kan dina potentiella kunder tänkas söka på? Välj ut de sökord som är relevanta och aktuella för dig och skriv ner dem. Kolla sedan innehållet på din hemsida, har du relevant information om orden du skrev ner? Kommer en besökare hitta det de söker?

  1. Sökmotoroptimera dina texter och rubriker

Särskilt viktigt är det att dina sökord förekommer i rubrikerna. H1 (Heading 1) rankas högre av Google än till exempel vanlig brödtext. Se till att du skriver rubriker som är tydliga, och gärna som inkluderar ett eller flera av dina sökord. Ta även med dina sökord/fraser i texter, men överdriv inte, kvalitet, inte kvantitet gäller här, och självklart ska rubrikerna fortfarande vara logiska, innehållet av hemsidan ska inte bli sämre, utan snarare bättre efter en optimering.

  1. Skapa undersidor

Det är onödigt att trycka in allt innehåll på en sida, och det förvirrar i längde även Googles optimeringsfunktioner. Skapa en undersida för vare tjänst/produkt du erbjuder och skriv beskrivande texter för varje.

  1. Arbeta med interna och externa länkar

Länkar är något som Google lägger mycket tyngd på, både interna och externa.

Interna länkar innebär länkar inom din hemsida till andra undersidor. Se till att du på varje sida har hjälpsamma länkar vidare för besökaren. Till exempel om en besökare är inne på ”Om oss” så kan det vara hjälpsamt att på den sidan ha länkar till ”Våra anställda” och ”Kontakt”, på så sätt blir det lättare för besökaren att navigera, de stannar längre på din sida och du klättrar i sökresultaten!

Externa länkar är länkar till din sida utifrån. De får du genom att prata med eventuella partners och länka till varandra. Ven genom att producera innehåll som är så pass intressant att det länkas av besökare. Aktivitet i sociala medier är också väldigt bra för att generera externa länkar.

Grunderna av sökmotoroptimering

Detta är bara grunden, men det är små steg som kan hjälpa dig komma ganska långt. SEO är något som man kan arbeta med väldigt länge och som kan ge väldigt kraftiga resultat om det görs rätt. Som vanligt – om du vill veta mer eller få hjälp så kan du alltid höra av dig till nerdarna på [email protected].